Innowacje w edukacji młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym

Innowacje w edukacji młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym

Celem projektu jest zaktualizowanie oraz szeroko rozumiane upowszechnienie polskiego produktu tj. tutoring w pracy z młodzieżą zagrożoną wykluczeniem społecznym - pod kątem innowacji w XXI wieku. Praca nad produktem pokazała jak aktualna jest problematyka zindywidualizowanego kształcenia, zwłaszcza jeśli chodzi o młodzież zagrożoną wykluczeniem społecznym. Bardzo ważna okazała się refleksja, że identyfikacja z innymi osobami jest czymś innym, aniżeli poczucie, że jest się uformowanym przez innych. Z tego należy wnioskować bardzo ważną rzecz: aby pomóc młodzieży przejść drogę zmiany od wsparcia wewnętrznego potencjału, poprzez nabycie umiejętności w funkcjonowaniu w środowisku zewnętrznym, po to aby mogła ona osiągać cele w zgodzie z autentycznymi zasobami, aspiracjami i przede wszystkim wartościami – niezbędna jest wiedza specjalistyczna z zakresu tutornigu.
2

Grupa docelowa

Zwiń

Rozwiń

Odbiorcą będzie młodzież ze środowisk defaworyzowanych, zagrożona wykluczeniem społecznym, wykluczona społecznie oraz zdemoralizowana.  Zachowania opozycyjno – buntownicze, przejawiane często przez te grupy mogą w znaczący sposób zostać zniwelowane. Są to osoby najbardziej potrzebujące profesjonalnej pomocy, znajdujące się z powodu uwarunkowań rodzinnych i środowiskowych w szczególnie trudnej sytuacji. Odbiorcami w projekcie będą również tutorzy, którzy:
  • są dobrymi nauczycielami, mądrymi doradcami, osobami godnymi zaufania, wzorcami osobowymi
  • wierzą w swojego podopiecznego, w jego możliwości, wspierają go, doradzają, inspirują, skłaniają do myślenia, dzielą się własnym doświadczeniem i wiedzą, jasno wyrażają swoją ocenę i niczego nie ukrywają przed podopiecznym
  • potrafią pracować w relacji określonej, jako „jeden na jeden”. Działania tutora wobec podopiecznego są jednoznaczne i czytelne, a intencje czyste
  • bazują na przyszłości podopiecznego, przy czym podejmują współpracę z innymi specjalistami i instytucjami ( psycholog, pedagog, psychiatra, prawnik, pracownik społeczny itd.), w celu udzielenia jak najlepszej pomocy wychowankowi
  • umiejętnie zadają pytania, uważnie słuchają, udzielają informacji zwrotnej, motywują, wyznaczają cele (wspólnie z podopiecznym), wspomagają w planowaniu drogi do ich osiągnięcia, monitorują, rozliczają z wykonanych zadań, bazują na swojej autentyczności i realnych możliwościach podopiecznego, znają swoje ograniczenia i wiedzą, ile mogą„dać” podopiecznemu i kiedy wskazane jest, by zmienić.
2

Działania projektu

Zwiń

Rozwiń

Działanie 1 Zaprojektowanie, wykonanie, zainstalowanie, uruchomienie i wdrożenie do użytkowania w pełni skonfigurowanego i wykonanego „pod klucz” rozwiązania w postaci portalu upowszechniającego (tj. platformy wielomodułowej) Działanie 2 Aktualizacja treści merytorycznych składających się na artykuły wchodzące w skład 3 publikacji na portalu upowszechniającym tj.
  1. Szkolenie tutorów młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym i zawodowym
  2. Przygotowanie młodzieży do pracy z tutorem
  3. ABC Tutora
Działanie nr 3 W ramach działania przeprowadzone zostaną seminaria dla tutorów o tematyce:
  • Kryzys wartości we współczesnym świecie a zachowania ryzykowne młodzieży
  • Tutoring jako metoda rozwoju kompetencji społecznych młodzieży zagrożonej wykluczeniem
  • Religijność a społeczne wykluczenie młodzieży
  • Wychowanie w środowisku międzykulturowym młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym
W seminariach weźmie udział 12 tutorów. Każde seminarium będzie trwało 5 h. Działanie nr 4 Szkolenia dla młodzieży i praca tutora z młodzieżą. W ramach działania zostanie przeszkolona młodzież 15 osób w wymiarze 4 dniowego szkolenia. Każdy moduł szkolenia to 4 h, 2 moduły szkoleniowe każdego dnia.
  • Komunikacja interpersonalna
  • Odkrywanie kreatywności
  • Role grupowe
  • Ku własnym wyborom,
  • Planowanie
  • Podejmowanie decyzji
  • Zarządzanie sobą w czasie
  • Radzenie sobie w sytuacjach trudnych
Działanie 5 Tutoring – w ramach działania zostaną przeprowadzone tutoriale z młodzieżą uczestniczącą w szkoleniu
2

Platforma do nauki zdalnej

Zwiń

Rozwiń

Platforma e-learningowa – to miejsce przeznaczone do doskonalenia kompetencji, w formie treści ułożonych do samodzielnego studiowania, sprawdzania poziomu ich opanowania oraz uzupełniania dostrzeżonych luk – we własnej wiedzy czy doskonalonych umiejętnościach. Dostępna w dowolnym, wybieranym przez uczestnika czasie, w terminie szkolenia, które może zostać zrealizowane w czasie krótszym lub dłuższym, zależnie od indywidualnych możliwości użytkownika. Oprócz materiałów do samodzielnego studiowania – w formie tekstów, graficznych ilustracji oraz multimedialnych pomocy – można na takiej platformie organizować webinaria: spotkania on-line ze wszystkimi lub wybranymi uczestnikami szkolenia czy kursu – w uzgodnionym wspólnie terminie. Można recenzować prace przesyłane do wykładowcy, indywidualizować proces doskonalenia umiejętności użytkowników e-learningu, dostosowując je do rzeczywistych potrzeb i możliwości beneficjentów. Można korzystać z czatu oraz technik i metod pracy wykorzystujących internet. Wszystko – zależnie od potrzeb, pomysłowości oraz umiejętności użytkowników internetu. Uczestnicy szkolą się indywidualnie przez okres dostępności wybranego szkolenia na platformie e-learningowej tj. np.: dostępność szkolenia od dnia 18.07.2022 do dnia 31.07.2022 – w dogodnych (indywidualnych) godzinach/miejscu.

Nie przegap nowych wydarzeń,
zapisz się do newslettera